Dr. Zaeem Jafri ne explică în detaliu de ce crede că stomatologia clinică nu ar trebui să fie o slujbă cu normă întreagă.
Stomatologia clinică nu ar trebui să fie o slujbă cu normă întreagă. În 2015, The Independent susținea că stomatologia (și asistența medicală dentară) este una dintre cele mai periculoase meserii din lume:
- Expunere ridicată la contaminanți
- Expunere ridicată la boli și infecții
- Un timp îndelungat petrecut în poziție șezândă (ceea ce duce la dureri de spate cronice și alte probleme de sănătate)
- Un timp îndelungat petrecut într-un mediu izolat și închis, cu un contact minim cu exteriorul și cu aer curat
- Rate ridicate de depresie, adulter și sinucidere
După 3 ani de carieră, mi-am redus zilele de lucru clinic la 3 zile pe săptămână și nu am regretat nicio secundă acest lucru. Pe lângă faptul că mi-am îmbunătățit propria sănătate mintală și îmi asigură în continuare un venit bun (oricât de mult v-ați plânge, stomatologia este o profesie foarte bine plătită), mi-a oferit timp pentru a mă dedica celeilalte mele pasiuni, tehnologia medicală.
“Industria tehnologică” reprezintă tot ceea ce nu reprezintă asistența medicală. Rapidă, îndrăzneață, plină de antreprenori inovatori și de start-up-uri care împing limitele posibilului, finanțate masiv de capitaliști de risc bogați în bani. 2,99 miliarde de lire sterline au fost investite în start-up-uri din Londra în 2017. Datorită progreselor tehnologice, oamenii din zilele noastre vor ca totul să le fie cât mai convenabil. Netflix, Uber, Deliveroo, Deliveroo, Zip car, Monzo sunt doar o parte din companiile cu creștere rapidă care ne-au ușurat dramatic viața.

Revoluționarea unei industrii
Acum, din motive evidente, asistența medicală nu poate urma același model ca și companiile de mai sus, să vedem ce poate merge prost: “Tharanos”, o companie care a încercat să revoluționeze industria de testare a sângelui, s-a prăbușit după ce a fost evaluată la 10 miliarde de lire sterline. În afară de eșecurile comerciale, compania s-a confruntat cu mai multe procese pentru distribuirea de rezultate false și pentru că a promovat măsuri de testare nedovedite, ceea ce a dus la efectuarea unor teste de sânge false pentru mai mulți clienți, toate în interesul creșterii companiei.
Când vine vorba de sănătatea consumatorilor, un produs prost nu înseamnă doar un telefon care se supraîncălzește sau o masă rece care este livrată prea târziu, ci și oameni care fac alegeri în domeniul sănătății pe baza unor informații false, ceea ce poate avea consecințe fatale.
“Un medic/dentist cu inteligență artificială ar însemna că puteți obține sfaturi medicale personalizate 24 de ore din 24, 7 zile din 7, indiferent unde vă aflați.”
Pentru a se asigura că nu părăsim universitatea provocând haos și dezastre, învățământul universitar și spitalele (pe bună dreptate) petrec o cantitate nebună de timp asigurându-se că suntem în siguranță. Nu suntem pregătiți pentru a fi lideri clinici, inovatori, medici de înaltă calitate.
Calea de parcurs de 5 ani a GDC are ca rezultat un flux de “începători în siguranță”, învățați să facă întotdeauna cel mai sigur lucru, cel mai puțin invaziv și cu o aversiune la risc. Să nu promită suficient, să evidențieze toate riscurile posibile și să evite plângerile și litigiile. Aceste caracteristici sunt aproape complet opuse la ceea ce este necesar pentru a fi un bun antreprenor sau inovator. Este păcat că programele de licență în stomatologie nu se adresează studenților care doresc să urmeze această cale în stomatologie. Deși trebuie să absolvim ca practicieni siguri, mulți dintre noi vor să facă mai mult decât stomatologie clinică și suntem lăsați să ne dezvoltăm singuri abilitățile necesare pentru a inova.

Lumea în care trăim este foarte diferită față de ceea ce era “pe vremuri”. Oamenilor nu le mai place să își pună întreaga încredere în profesioniști, iar oamenii își fac cumpărăturile. Totul este foarte ușor și convenabil pentru noi. Companiile pe care le-am menționat mai devreme au contestat sistemele draconice din trecut și același lucru poate fi aplicat și în stomatologie. În zilele noastre, oamenii doresc rezultate instantanee, au acces la o cantitate mare de informații și sunt mult mai conștienți de sănătatea personală decât oricând înainte.
Vitality GP
În urmă cu câteva săptămâni, m-am dus la medicul meu de familie. Ea m-a trimis la un consultant ORL, mi-a prescris un spray nazal și mi-a dat câteva sfaturi de autoîngrijire, procesul a durat aproximativ 30 de minute și am făcut totul stând pe scaunul meu stomatologic la prânz, pe iPhone-ul meu. Acum, tele-sănătatea este destul de simplă și este practic un video-chat sofisticat, dar Babylon Health a dus acest concept cu un pas mai departe. A început ca un robot de chat conceput pentru a asculta simptomele și pentru a oferi sfaturi de sănătate, iar acum și-a lansat serviciul numit GP at Hand, care este disponibil pe NHS dacă locuiți în Londra.
Principalul obiectiv al Babylon este de a construi un medic cu inteligență artificială care să ajute pacienții cu îngrijirea medicală de rutină în cel mai convenabil mod posibil.
Vă puteți imagina cât timp ar fi economisit dacă ați putea prezenta simptomele dvs. lui Alexa, care vă poate ghida către cele mai fiabile informații sau chiar să vă diagnosticheze o anumită boală? Sau dacă o mamă, îngrijorată de “dinții în plus” care îi cresc primului ei copil în spatele incisivilor frontali de lapte, nu ar trebui să își ia liber de la serviciu, să își ia copilul de la școală și să se îngrijoreze timp de 2 săptămâni pentru a vizita un dentist care pur și simplu aruncă o privire de 5 secunde pentru a-i spune că acest lucru este complet normal?
Babylon a strâns 85 de milioane de lire sterline pentru a-și construi sistemele. Aceștia elimină sarcina laborioasă de a găsi o programare care să ți se potrivească, de a-ți lua fizic timp liber de la serviciu pentru a merge la medicul de familie și apoi la o farmacie. Având un medic/dentist cu inteligență artificială, ai putea primi sfaturi medicale personalizate 24 de ore din 24, 7 zile din 7, indiferent unde te afli. În momentul de față, aplicația lor nu oferă sfaturi dentare.
Inovatorii
O companie din Florida, numită Neocis, a dezvoltat un robot care îi asistă pe stomatologi în plasarea implanturilor. Folosind datele de la scanările CBCT și IO, “Yomi” ajută dentistul să se asigure că se află în poziția corectă de operare pentru plasarea implantului, oferind rezistență atunci când dentistul se abate de la curs. Acesta este primul robot pentru implanturi aprobat de FDA. Considerați-l ca fiind o servodirecție asistată pentru implantologi. Yomi permite încă operatorului uman controlul general al procedurii, dar în China a existat deja o plasare de implanturi dentare complet automatizată, cu simpla supraveghere a unor dentiști calificați.
“Există un mare potențial pentru orice dentist interesat de inovație pentru a profita de lumea în schimbare în care trăim.”
În America există o companie numită Pearl AI, care a strâns 11 milioane de lire sterline pentru a dezvolta un software care citește și asistă automat dentistul cu radiografii. Va fi oare încercarea de a citi și interpreta radiografiile un lucru de domeniul trecutului pentru dentiști? Există și alte câteva companii care lucrează la această sarcină (Orca AI, Dent AI, pentru a numi doar câteva).
Modul în care sunt unele companii
Invisalign este unul dintre cele mai populare sisteme de aliniatoare transparente din lume, dar această companie oferă mult mai mult decât aliniatoare. Tehnologia Align este incredibil de bogată și, de asemenea, investesc masiv în învățarea automată. Align tech are peste 6 milioane de cazuri în prezent, iar odată cu creșterea dacă scanerele IO și lansarea iTero, aceștia adună o cantitate excepțională de date cu privire la dentiția pacienților. Datorită cantității de date pe care le colectează, aceștia devin din ce în ce mai eficienți în furnizarea de clin-check-uri instantanee care ghidează stomatologii în planificarea tratamentului ortodontic.
În prezent, un clin-check durează câteva zile pentru a fi perfecționat, dar pe măsură ce sistemele devin mai sofisticate și imprimantele 3D devin mai ieftine și mai rapide, vom lucra într-o eră în care un pacient poate veni pentru o anchetă dimineața și pleca în aceeași zi purtând aliniamentele? În același mod în care Babylon a dezvoltat un medic cu inteligență artificială, va lansa Invisalign în cele din urmă un ortodont instantaneu care are toate cunoștințele de manual de ortodonție combinate cu experiența a 10 milioane de cazuri anterioare? Sau, îndrăznesc să o spun, va fi ortodonția direct la consumator (Straight Teeth Direct) viitorul?
În plus, o companie franceză numită Dental Monitoring a dezvoltat un sistem de monitorizare la domiciliu pentru ca pacienții să poată co-monitoriza procesul de aliniere. Prin utilizarea propriilor smartphone-uri conectate la un dispozitiv, pacienții își pot scana dinții în timp ce poartă aliniatoarele pentru a verifica dacă există probleme legate de tratamentul ortodontic oferit.
Așadar, ce urmează?
Cercetările efectuate de clinica Mayo au arătat că epuizarea medicilor nu este doar o consecință a orelor lungi de lucru. Cercetările lor au arătat că personalul medical care își petrece o proporție mai mare de timp în fața calculatorului decât în fața pacienților suferă de rate ridicate de epuizare. Kiroku (compania pentru care am renunțat la două zile de stomatologie clinică) dezvoltă o tehnologie care va automatiza complet evidența clinică și administrarea clinică pentru stomatologi. Folosind sunetul unei conversații între dentist și pacient, Kiroku va putea extrage discuțiile relevante, le va traduce în terminologie dentară și va introduce aceste informații în dosarele pacientului. Prin automatizarea proceselor administrative, medicii dentiști vor putea petrece mai puțin timp în fața calculatorului la serviciu și mai mult timp făcând ceea pentru ce au intrat în joc, tratarea pacienților.
Gânduri finale
Sper că ați găsit acest articol o lectură interesantă, ceva care să vă ofere o pauză de la a citi despre lustruirea compozitelor, diguri de cauciuc sexy și marketing pe Instagram. Domeniul inteligenței artificiale și al tehnologiei pentru sănătate este masiv, chiar și numai în cadrul stomatologiei. Există un mare potențial pentru orice dentist interesat de inovație pentru a capitaliza pe baza lumii în schimbare în care trăim, pentru a crea noi produse, servicii care să se adapteze nevoilor viitoarei populații. În momentul în care tinerii dentiști de astăzi vor ajunge la vârful carierei lor, “Generația Alpha” va fi unul dintre cele mai mari grupuri de consumatori care vor veni să ne viziteze. Căutați-i pe Google, verificați trăsăturile unui consumator din Generația Alfa și gândiți-vă la saltul pe care industria dentară trebuie să îl facă pentru a răspunde nevoilor lor și gândiți-vă la ce puteți face acum pentru a fi în fața curbei.
Sursa: enlightensmiles.com